Helicopter PVA rig - Karper Idee

Helicopter PVA rig

 

Een boltrigsysteem waarbij het haakaas midden tussen het voer ligt, die niet in de knoop is te gooien, die zowel visvriendelijk als visveilig is… is te mooi om waar te zijn? Nee hoor, deze bestaat gewoon en is niks meer dan een helicoptersysteem waaraan eenvoudig een PVA zakje is te hangen; de helicopter PVA rig. Hoe deze is te maken, en wanneer in te zetten, bespreken we in dit artikel.
Wat is het?
Eén van onze favoriete boltrigsystemen die we vaak inzetten

De basis is een helicoptersysteem waarvan het wartelloodje is vervangen door een inline exemplaar. Door deze over een ringwartel te schuiven hebben we een ring waaraan een PVA zakje, met daarin het voer, kan worden vastgemaakt. Door over de inline sleeve van het inline lood een helicopter sleeve te schuiven is er alleen nog maar een stoppertje nodig. Hiervoor wordt vaak een kraal gebruikt die meestal samen met de helicopter sleeve wordt meegeleverd. Maar deze kan meestal niet gemakkelijk van de leader afschuiven door de verdikking van de lus in lus verbinding met de hoofdlijn. En dit is wel een voorwaarde om het geheel visveilig te maken, immers bij lijnbreuk moet de onderlijn van de leader, en de hoofdlijn, af kunnen schuiven. Maar zonder leader ligt de laatste meter niet mooi plat op de bodem en het is tevens minder visvriendelijk. Om dit op te lossen hebben we op de leader een standaard rubberen stuitje gemonteerd die we doormidden hebben gesneden, waarvan de diameter kleiner is dan de ring van de (quick change) ringwartel van de onderlijn. Mocht de karper tijdens de aanbeet richting dit stuitje gaan, dan pakt de ring aan de platte kant van het stuitje het lood mee, zodat de vis ook dan gehaakt wordt. Test het maar eens in een bak water, de onderlijn pakt steeds het lood mee. Maar de onderlijn kan wel redelijk gemakkelijk over het gehalveerde stuitje worden getrokken. Deze rig hebben we uitvoerig getest, en hebben met dit systeem afgelopen jaren honderden karpers gevangen.

Montage

We laten zien, aan de hand van de systematische weergave en wat foto’s, hoe wij deze rig maken. Andere merken of soorten leaders, gewichten en dergelijke voldoen uiteraard ook. Daarbij willen we opmerken dat elke karpervisser zijn eigen ideeën heeft welke afmetingen, diktes, gewichten enzovoort het beste werkt. De manier waarop wij het doen mag je dan ook als een leidraad beschouwen.

We gebruiken voor stilstaand water met een helicopterrig een gewicht van maximaal 50 gram, vaak 35 gram. Dit is meer dan genoeg om een karper betrouwbaar te prikken, en samen met het PVA zakje zorgt dit ook voor minder kabaal in het water tijdens het ingooien. Pak alleen zwaardere gewichten indien de omstandigheden dit noodzakelijk maken, zoals stroming of verre inworpen. De ringwartel, die in het inline gewicht wordt gedrukt, bevestigen we met een lus aan de leader door deze te splicen met behulp van een splice naald. De lengte van de leader houden we het liefst rond de meter, pak deze dus iets ruimer voordat je gaat splicen. Tip; splice eerst de ringwartel aan de leader voordat je de leader voorgoed op lengte afknipt van het klosje, dan kan je als het mislukt opnieuw beginnen zonder de lengte van de leader te beïnvloeden. De splice naald is ook een handig hulpmiddel om het inline lood en de helicopter sleeve op de leader te krijgen. Het stuitje is met behulp van een naainaald over de leader te schuiven. Voor de afstand van het stuitje tot de helicopter sleeve houden we ongeveer 5 tot 10 cm aan. Hierna splicen we een lus voor de bevestiging aan de hoofdlijn. Doordat het gehalveerde stuitje kleiner is dan de ring van de ringwartel die aan de onderlijn zit, kan je de onderlijn achteraf over het stuitje op haar plek schuiven. Als onderlijn kan je kiezen wat je wilt, het is immers gewoon een helicoptersysteem. Ideaal voor een chodrig en bij gebruik van een onderlijn is een micro barbed haak bij een lengte van 15 cm onze basiskeus . Als laatste knopen we een lus op de hoofdlijn met een achtknoop die dermate ruim is, dat de gehele leader erdoorheen kan worden gevoerd. De leader wordt dus aan de hoofdlijn bevestigt door middel van  een lus in lus verbinding. Het geheel is nu klaar voor gebruik.

Inzetbaarheid
Met een veilig gevoel gemakkelijk en doeltreffend vissen is niks mis

Aangezien het een helicoptersysteem betreft zijn de mogelijkheden legio. Echter, de voordelen van deze rig komen vooral tot uiting als je zelf inwerpt. Het is namelijk niet in de knoop te gooien door simpelweg de haak in het PVA-zakje te prikken. En daarbij ligt je haakaas ook nog eens midden tussen het voer. Handig bij korte sessies, wanneer je niet teveel spullen wilt meenemen of als je actief meerdere stekken wilt aangooien. Al met al is het een beproefd systeem om er instant op uit te trekken.

Met een helicoptersysteem kan er uitstekend met een chodrig worden gevist. Zelf vissen we ook vaak met een Ronnie rig op dit systeem, gewoon voorzien van een soepele onderlijn. Of een Roddie rig; een Ronnie rig die je rechtstreeks op de leader vist. Maar ook de traditionele grondrig zetten we vaak in. We houden de onderlijnen meestal soepel en rond de 15 cm zodat de haak in het zakje is te prikken zonder dat de lijn teveel in een lus komt te hangen. Laat je fantasie spreken, zoals eerder vermeld zijn er talloze mogelijkheden. Tevens is het handig dat de onderlijn eenvoudig verwisseld kan worden, ook als er geen gebruik wordt gemaakt van een quick change wartel. Bijvoorbeeld kant en klare chods zijn vaak voorzien van alleen een ringwartel. Even de leader losmaken van de hoofdlijn, en de onderlijn kan zo verwisseld worden, de ringwartel is namelijk groter dan het stuitje. Een lus in lus verbinding tussen de leader en hoofdlijn is immers, ook aan de waterkant, zo gelegd. Dus met een veilig gevoel gemakkelijk en doeltreffend vissen, daar lijkt ons niks mis mee. Met recht één van onze favoriete boltrigsystemen.

Johan


Publicatiedatum 28-02-2021 / laatste update 01-03-2021

Innovatief en creatief platform voor de karpervisser